.png)
Trójmiejska SKM oczekuje w tym roku dostaw kolejnych nowych pociągów. Mimo to spółka ani myśli całkowicie wycofać swoje stare jednostki. Co więcej, w ilostanie przewoźnika pojawiły się kolejne wiekowe pojazdy. Sprawdziliśmy, dlaczego oprócz nowych pociągów, trójmiejska kolej pozyskuje kolejne wysłużone pojazdy.
Już za kilka miesięcy do elektrowozowni w Gdyni Cisowej dotrze pierwszych osiem z dwudziestu zamówionych nowych Impulsów 58WE z nowosądeckiego Newagu. Pociągi będą inne niż dotychczas dostarczane Impulsy. Będą trzyczłonowe, wyposażone w trzy pary drzwi na człon zamiast dwóch oraz pozbawione toalet. Podłoga w strefie drzwi będzie na równi z peronami na linii SKM (na odcinku Gdańsk Śródmieście - Rumia). Pociągi będą zestawione zazwyczaj z dwóch jednostek. W tym roku pojawią się więc cztery takie zestawy. Dołączą do czterech podwójnych składów w wersji regionalnej, które kursują po linii SKM od grudnia 2023 roku oraz do podwójnego składu pierwszych, niebieskich Impulsów z 2016 roku.
- Zgodnie z harmonogramem w drugiej połowie 2025 roku ma zostać dostarczonych 8 pojazdów 58WE. Zostaną skierowane do eksploatacji po wykonaniu niezbędnych czynności, m.in. po przeprowadzeniu szkoleń personelu w zakresie utrzymania i obsługi pojazdów. Dodam, że w przeszłości, po dostarczeniu pojazdów serii 31WEbb zostały one włączone do ruchu po upływie ok. tygodnia od dostawy - mówi w rozmowie z portalem trojmiejski24.pl Marcin Józefowicz, rzecznik prasowy PKP SKM w Trójmieście.
To oznacza, że jeszcze w tym roku linię SKM będzie obsługiwało łącznie 9 nowoczesnych składów. Dla porównania, do codziennej obsługi linii Gdańsk Śródmieście - Lębork potrzeba poniżej 30 składów.
W przyszłym roku do Gdyni dotrze 12 pozostałych pociągów serii 58WE, co pozwoli zestawić kolejnych 6 nowoczesnych zestawów.
Mimo planowanych dostaw nowoczesnego taboru przewoźnik na razie nie rezygnuje z najstarszych pojazdów serii EN57 i EN71. W dalszym ciągu przechodzą cykliczne przeglądy, pozwalające na kolejnych kilka lat eksploatacji. W tym roku jeden ze starych pojazdów przeszedł już taki przegląd i nie będzie on ostatnim.
- W 2025 roku spółka będzie realizowała naprawy poziomu P4 pojazdów serii EN57 i EN71. Zgodnie z harmonogramem, na ten rok zaplanowano wykonanie ośmiu napraw poziomu P4 niezmodernizowanych pojazdów - przyznaje Marcin Józefowicz.
Jak zdradza przedstawiciel spółki, w tym roku definitywnie zostanie wycofany tylko jeden pojazd serii EN57, który osiągnął przebieg kwalifikujący go do generalnego remontu, który nie jest opłacalny. Mowa o egzemplarzu EN57-969, wyprodukowanym w 1973 roku.
- W ciągu ostatnich lat zrezygnowano z eksploatacji pojazdów EN71-039, 047, 048 i 049. W tym roku wycofany z ruchu zostanie również pojazd EN57-969. Przesłanką do rezygnacji z użytkowania pojazdów jest osiągnięcie przebiegu warunkującego wykonania przeglądu poziomu P5, z uwagi na złożony i kosztowny zakres prac utrzymaniowych, jakie należy przeprowadzić w pojeździe - wyjaśnia rzecznik spółki.
Co ciekawe, z początkiem roku trójmiejska SKM powiększyła swój ilostan wyeksploatowanych pojazdów. Na stan przewoźnika trafiły dwa pojazdy: EN57-1100 i EN71-014 z 1976 roku, które są własnością samorządu województwa pomorskiego. Jeszcze kilkanaście miesięcy temu oba pojazdy na pomorskich trasach użytkowało Polregio. Ostatnie miesiące spędziły na bocznicy w Chojnicach w oczekiwaniu na naprawę okresową.
Pociągi, które dotychczas eksploatowano w Polregio, odbiegają standardem od starych jednostek, które służą w SKM. Z tego powodu przejdą one niewielki remont.
- Pojazdy EN57-1100 i EN71-014 zostały przetransportowane do stacji Gdynia Cisowa Postojowa w celu wykonania napraw poziomu P4 i ponownego włączenia do eksploatacji. Zakres napraw zostanie poszerzony tak, aby pojazdy spełniały wszystkie standardy znane z innych elektrycznych zespołów trakcyjnych eksploatowanych przez PKP SKM w Trójmieście - informuje nas Marcin Józefowicz. - W szczególności wymienione zostanie poszycie podłóg w przedziałach, system informacji pasażerskiej, systemy sterowania drzwi automatycznych, wraz z kontrolą i sygnalizacją położenia płatów drzwi, uniemożliwiającą ruch pojazdu z otwartymi drzwiami - dodaje.
Ściąganie wyeksploatowanych pojazdów może dziwić w kontekście planowanych tegorocznych dostaw nowych Impulsów. SKM stoi jednak na stanowisku, że w związku z rosnącą liczbą pasażerów potrzebuje większej liczby pojazdów.
- Decyzja o realizacji napraw P4 wskazanych wyżej pojazdów wynika z notowanych coraz większych potoków pasażerów, realizujących podróże na terenie działalności Spółki, i związanej z tym potrzebie zabezpieczenia taboru w celu realizacji zadań zgodnych z zapisami umowy o świadczenie usług przewozowych zawartej z Organizatorem przewozów. Przy większych potokach pasażerów wzrasta też potrzeba na rezerwę taboru - przekonuje rzecznik PKP SKM.
Województwo pomorskie jest aktualnie największym w Polsce skupiskiem niezmodernizowanych pociągów serii EN57 i EN71. Łącznie PKP SKM i gdyński oddział Polregio mają co najmniej 43 sprawne pojazdy obu typów. Trójmiejska SKM jeden ze swoich pojazdów planuje przywrócić do stanu zbliżonego historycznemu.
- Zgodnie z harmonogramem napraw EN57-1102 w 2026 roku zostanie poddany naprawie poziomu P4. Historyczne barwy, jakie miały niegdyś elektryczne zespoły trakcyjne w Polsce, mają zostać przywrócone. Po naprawie pojazd pozostanie w dalszej eksploatacji liniowej - mówi Marcin Józefowicz.
Jednostka EN57-1102 jest ostatnią na Pomorzu i jedną z ostatnich w Polsce wyposażonych w stare skajowe kanapy. Dzięki pomalowaniu w historyczne barwy ma szansę stać się czynną kolejową atrakcją Trójmiasta. Aktualnie w historycznych barwach kursuje już pojazd EN71-052, jednak jego wnętrze nie przypomina stanu z początków eksploatacji.
Trójmiejski skład ma szansę stać się drugim w Polsce składem reprezentującym stan przypominający początki eksploatacji. Jednym takim składem jest już pojazd EN71-001, który kursuje w małopolskim oddziale Polregio. Warto podkreślić, że oba pojazdy nie są i nie będą wiernie odwzorowywać stanu fabrycznego. Z uwagi na pozostanie w ruchu liniowym, zarówno pojazd z małopolski, jak i z Trójmiasta posiada m.in. współczesne elektroniczne wyświetlacze.
Mimo zapowiedzi władz województwa o rychłym wycofaniu z pomorskich torów niezmodernizowanych pojazdów EN57 i EN71 wiele wskazuje na to, że nie uda się ich wycofać w 2026 roku.
- Decyzja o wycofaniu z ruchu niezmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych jest uzależniona od wolumenu przewozów zleconych Spółce PKP SKM przez Organizatora przewozów. Obecna umowa o świadczenie usług została zawarta do grudnia 2026 r. Aktualnie nie zostało jeszcze ogłoszone postępowanie przetargowe na kolejny okres, tak więc aktualnie niemożliwe jest wskazanie wielkości zleconych przewozów w przyszłości, a tym samym, daty wycofania z ruchu niezmodernizowanych pojazdów serii EN57 i EN71 - podkreśla Marcin Józefowicz.
Planowane dalsze przeglądy starych pojazdów pozwalają przypuszczać, że przywoływany kilkukrotnie 2026 rok nie będzie ich ostatnim rokiem w służbie pasażerom.
Aktualnie w trójmiejskiej SKM użytkowanych jest 7 niezmodernizowanych jednostek EN71 oraz 19 niezmodernizowanych EN57. Oprócz nich w ruchu pozostanie 26 zmodernizowanych EN57KM oraz 1 zmodernizowany EN57. W ruchu są także dwa Impulsy 31WE z 2016 roku i 8 Impulsów 31WEbb z 2023 roku. Większość pociągów zestawionych jest z dwóch pojazdów.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie