Reklama

Ruszył Rowerowy Maj. Jakie zasady i nagrody w tym roku?

Gdańskie ulice znów zapełnią się kolorowym peletonem dzieci i młodzieży. Ruszyła jedenasta edycja kampanii Rowerowy Maj – największego w Polsce przedsięwzięcia promującego aktywne podróże do szkół i przedszkoli. W tym roku akcja przyciągnęła rekordową liczbę uczestników i placówek, a jej zasięg objął aż 32 gminy w całym kraju.

Rower jako środek transportu od najmłodszych lat

Kampania Rowerowy Maj, zainicjowana w 2014 roku w Gdańsku, to dziś ogólnopolski projekt, którego głównym celem jest zachęcanie dzieci do codziennej aktywności fizycznej oraz promowanie ekologicznych form transportu. Od 5 do 30 maja uczniowie i przedszkolaki dojeżdżają do placówek na rowerach, hulajnogach, rolkach czy deskorolkach, zbierając naklejki za każdy aktywny przejazd. Rywalizacja odbywa się zarówno na poziomie indywidualnym, klasowym, jak i całych szkół i przedszkoli.

W Gdańsku tegoroczna edycja zgromadziła aż 227 placówek – 131 przedszkoli i 96 szkół podstawowych – co stanowi najlepszy wynik w historii kampanii. Dla porównania, w 2024 roku wzięło udział 220 placówek, a w 2023 – 206. To jasny sygnał, że idea Rowerowego Maja z roku na rok zyskuje na popularności.

Rowerowy Maj to więcej niż kampania – to styl życia, który promujemy wśród najmłodszych od ponad dekady – podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa. – Pomysł narodził się właśnie tutaj, w Gdańsku, i pokazuje, jak lokalna inicjatywa może przerodzić się w ogólnopolski ruch społeczny.

Jednym z motorów napędowych kampanii są atrakcyjne nagrody. Uczestnicy zbierający największą liczbę naklejek za codzienne dojazdy do szkoły/przedszkola, mogą liczyć na indywidualne upominki, a najbardziej zaangażowane klasy i placówki zostaną nagrodzone wspólnymi wyjściami do kina, teatru, na warsztaty czy do parku linowego.

Wśród nagród znalazły się m.in.:

  • akcesoria rowerowe od firmy Kross,
  • zestawy kosmetyczne od Ziaji,
  • vouchery do księgarni Zielona Sowa o wartości 1000 zł
  • nagrody finansowe ufundowane przez VOLVO, Balcia Insurance SE i GIWK.

Na koordynatorów najlepszych placówek czeka również zaproszenie na wizytę studyjną w ekologicznej instalacji termicznej Spittelau w Wiedniu – fundatorem tego wyróżnienia jest Port Czystej Energii. Najbardziej aktywne placówki mogą liczyć na nowe stojaki rowerowe, które mają ułatwić dzieciom bezpieczne przechowywanie sprzętu i dodatkowo zachęcać do codziennego korzystania z roweru czy hulajnogi.

Od lokalnej inicjatywy do ogólnopolskiego ruchu

Rozpoczynając w 2014 roku jako projekt lokalny, Rowerowy Maj szybko zyskał ogólnopolski rozgłos. W 2024 roku kampania objęła ponad 259 tysięcy uczestników, którzy wykonali niemal 9 milionów aktywnych przejazdów do szkół i przedszkoli. Tegoroczna edycja zapowiada się na jeszcze większą – do grona uczestników dołączyły nowe miasta, takie jak Lidzbark Warmiński, Sztum czy Kosakowo.

Obecnie kampania jest realizowana m.in. w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Łodzi czy Rzeszowie, co świadczy o jej rosnącej skali i pozytywnym odbiorze. Kluczem do sukcesu jest nie tylko przemyślana formuła łącząca edukację, sport i zabawę, ale również zaangażowanie nauczycieli, rodziców i lokalnych samorządów.

Rowerowy Maj to nie tylko promocja aktywności fizycznej, ale także realna zmiana nawyków transportowych wśród najmłodszych. Codzienne dojazdy na rowerze uczą dzieci samodzielności, odpowiedzialności, a także zasad bezpieczeństwa w ruchu miejskim. Zmniejszenie liczby samochodów wokół szkół poprawia jakość powietrza, ogranicza korki i zwiększa bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg.

Dodatkową wartością kampanii jest wzmacnianie relacji rówieśniczych oraz promowanie postaw fair play. Uczestnictwo w kampanii to dla wielu dzieci pierwsza okazja do codziennej aktywności fizycznej realizowanej w sposób regularny i zintegrowany z ich rytmem dnia.

Aktualizacja: 05/05/2025 10:33
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Trojmiejski24.pl




Reklama
Wróć do