.png)
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni rozpoczął konsultacje z mieszkańcami Strzyży w sprawie możliwości wprowadzenia strefy płatnego parkowania na terenie dzielnicy. To odpowiedź na rosnące problemy z dostępnością miejsc postojowych, szczególnie w sąsiedztwie Wrzeszcza i osiedla Garnizon. Decyzja, czy i gdzie pojawią się parkometry, zależy od opinii mieszkańców, którą mogą wyrazić do 21 maja.
Po raz kolejny GZDiZ sięga po narzędzie konsultacji społecznych w sprawie wprowadzenia płatnych stref parkowania. Tym razem chodzi o dzielnicę Strzyża – osiedle liczące ok. 5 tysięcy mieszkańców, graniczące z Wrzeszczem i Oliwą. Urzędnicy zwrócili się do Rady Dzielnicy Strzyża o wskazanie konkretnych lokalizacji, gdzie mogłyby stanąć parkometry, ale warunkiem dalszych działań jest zebranie opinii samych mieszkańców. Ci mogą się wypowiedzieć do 21 maja – za pomocą formularza elektronicznego lub w formie papierowej, dostępnej w siedzibie rady.
- W ostatnich dniach Urząd Miejski poinformował nas o możliwości wprowadzenia płatnego parkowania na ulicach Dzielnicy Strzyży i poprosił Radę Dzielnicy Strzyża o wskazanie, czy i na jakich ulicach chcemy wprowadzenie poboru opłat - czytamy we wpisie Rady Dzielnicy Strzyża na Facebooku.
Opinie muszą być złożone na dedykowanym formularzu, którego wzór dostępny jest na stronie internetowej dzielnicy. Liczy się data wpływu dokumentu. To oznacza, że elektroniczne lub fizyczne dostarczenie opinii po tym terminie nie będzie brane pod uwagę.
Choć temat płatnego parkowania na Strzyży pojawił się już w 2023 roku, dziś problem – według mieszkańców i urzędników – jeszcze się pogłębił. Największe trudności z zaparkowaniem auta występują na ulicach przylegających do Wrzeszcza, takich jak Szymanowskiego, Karłowicza, Kisielewskiego czy Zamenhofa. Dodatkowo sytuację pogarsza aktywność biurowa – szczególnie w rejonie skrzyżowania z ul. Chrzanowskiego, gdzie nowy budynek biurowy znacząco ograniczył liczbę dostępnych miejsc na ul. Hubala i Kolberga. Problem potęgują także studenci prywatnej uczelni w okolicy ulicy Fryderyka Chopina, którzy przy braku miejsc na terenie kampusu, często nielegalnie parkują na lokalnych uliczkach.
Według GZDiZ, kierowcy coraz częściej traktują Strzyżę jako strefę darmowego parkowania alternatywną wobec płatnych obszarów w Oliwie, Wrzeszczu i na Garnizonie. To zjawisko typowe dla dzielnic położonych na granicy obszarów objętych SPP (Strefą Płatnego Parkowania), które stają się naturalnym buforem dla kierowców chcących uniknąć opłat.
Jeśli mieszkańcy poprą wprowadzenie opłat, Strzyża stanie się kolejną dzielnicą Gdańska objętą systemem SPP. Zgodnie z założeniami, opłaty obowiązywałyby w dni robocze (poniedziałek–piątek) w godzinach 9:00–17:00. Start systemu mógłby nastąpić jesienią 2025 roku lub wiosną 2026 roku – w zależności od tempa wdrażania uchwały i instalacji infrastruktury.
Dla mieszkańców przewidziano abonamenty w ramach tzw. Pakietu Mieszkańca:
Takie stawki obowiązują obecnie w innych dzielnicach objętych SPP w Gdańsku.
Według informacji przekazanych przez GZDiZ, miasto dysponuje wystarczającą liczbą parkometrów, by objąć nowy sektor SPP. Urzędnicy zastrzegają jednak, że ich wykorzystanie musi zostać zaplanowane w bieżącym roku, ponieważ w kolejce do rozszerzenia płatnych stref czekają kolejne dzielnice. Oznacza to, że w przypadku braku decyzji w 2025 roku, Strzyża może wypaść z kolejki na rzecz innych lokalizacji.
Radni dzielnicy mają spotkać się na sesji pod koniec maja, aby przeanalizować wyniki ankiety. Niewykluczone, że już wtedy podjęta zostanie uchwała wskazująca konkretne ulice, które mogłyby zostać objęte opłatami. Alternatywny scenariusz zakłada wstrzymanie się z decyzją do czasu planowanego na początek czerwca spotkania z władzami Gdańska przy tzw. okrągłym stole.
Decyzja może zapaść jeszcze przed tym wydarzeniem lub dopiero po rozmowach z przedstawicielami miasta. Warto przypomnieć, że dwa lata temu – podczas wcześniejszych konsultacji – mieszkańcy nieznacznie opowiedzieli się za wprowadzeniem strefy. Obecne konsultacje mają charakter rozstrzygający.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie