.png)
Ruch rowerowy w Gdańsku w 2024 roku osiągnął najwyższy poziom w historii pomiarów. Zarejestrowano o 1,22 mln więcej przejazdów niż rok wcześniej. Analiza danych z 30 punktów pomiarowych pokazuje, że rower staje się w mieście coraz istotniejszym środkiem transportu, również w sezonie jesienno-zimowym.
W 2024 roku całkowita liczba przejazdów rowerowych zarejestrowana przez miejskie liczniki wzrosła o 1,22 mln w porównaniu z 2023 rokiem, osiągając dynamikę roczną na poziomie 112%. To oznacza, że pomimo sezonowości i warunków atmosferycznych, Gdańsk odnotowuje stały, rosnący trend korzystania z roweru jako środka codziennego transportu.
Największe natężenie ruchu tradycyjnie występuje na trasach o charakterze komunikacyjnym i rekreacyjnym. Trzy lokalizacje w 2024 roku przekroczyły próg miliona przejazdów:
al. Zwycięstwa – 1 248 000,
Pas Nadmorski – 1 181 000,
ul. 3 Maja – 1 034 000.
Oznacza to, że rower staje się integralną częścią systemu mobilności w mieście, zarówno w celach dojazdu do pracy, jak i rekreacyjnych. Największe zaskoczenie w danych dotyczy jednak sezonu jesienno-zimowego. W porównaniu do okresu sprzed 2018 roku, kiedy kampania „Rowerem do pracy i szkoły – Kręć kilometry dla Gdańska” została przeniesiona z wiosny na jesień, liczba przejazdów w miesiącach chłodniejszych wzrosła o 95%.
Na przykładzie licznika przy al. Zwycięstwa:
przed 2018 r. średnia liczba przejazdów w sezonie jesienno-zimowym wynosiła ok. 170 tys.,
w sezonie 2024/2025 liczba ta wzrosła do 337 016 przejazdów.
To niemal dwukrotny wzrost i wyraźny sygnał, że infrastruktura rowerowa w Gdańsku nie tylko wspiera ruch sezonowy, ale również umożliwia użytkowanie roweru przez cały rok.
W okresie styczeń–kwiecień 2025 roku odnotowano już 15% więcej przejazdów niż w analogicznym okresie roku 2024. Tendencja wzrostowa jest więc kontynuowana, co może świadczyć zarówno o poprawie infrastruktury, jak i o rosnącym znaczeniu roweru jako środka codziennego transportu.
Ruch rowerowy w Gdańsku monitorowany jest w 30 punktach pomiarowych, z czego dwa (ul. 3 Maja i al. Grunwaldzka) wyposażone są w widoczne wyświetlacze pokazujące liczbę przejazdów w danym dniu oraz od początku roku.
Liczniki działają w trybie ciągłym, 24/7. Zliczanie odbywa się przez pętle indukcyjne zamontowane w nawierzchni drogi rowerowej. Impulsy z czujników trafiają do sterownika, a następnie przesyłane są siecią GSM do centralnego systemu zbierania danych.
Dane te można analizować na stronie internetowej miasta – dostępne są zarówno dzienne odczyty, jak i agregacje miesięczne, co pozwala śledzić trendy z dużą dokładnością. Zbierane informacje stanowią podstawowe narzędzie planistyczne w zakresie miejskiej polityki mobilności. Na ich podstawie podejmowane są decyzje o rozbudowie i modernizacji infrastruktury rowerowej, rozmieszczaniu stojaków, budowie tras czy planowaniu kampanii edukacyjnych.
Analizy te wspierają długofalową strategię miasta, której celem jest zmniejszenie udziału transportu indywidualnego opartego na samochodach na rzecz bardziej zrównoważonych form – w tym ruchu pieszego, rowerowego i transportu publicznego.
Ruch rowerowy w Gdańsku jest nie tylko sezonowy, ale coraz bardziej całoroczny.
Wzrosty nie są lokalne – obejmują różne rejony miasta, również te mniej centralne.
Kampanie miejskie, jak i rozwój infrastruktury, przynoszą mierzalne efekty, widoczne w statystykach.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie