.png)
Zbliża się sezon letni, a wraz z nim kolejne zmiany w systemie rowerów MEVO. Hiszpańska firma CityBike Global, operator systemu, zapowiada zwiększenie liczby dostępnych jednośladów oraz rozbudowę infrastruktury. Pomimo pożaru, który w lutym strawił niemal 1500 pojazdów i 1000 baterii, system będzie działał na 70% zakładanej floty, a do sierpnia liczba rowerów wzrośnie do pełnej przewidzianej umową liczby. Dodatkowo gminy metropolii zdecydowały się zamówić 1200 nowych rowerów i dziesiątki nowych stacji.
Hala na Przeróbce, w której przechowywano rowery MEVO, została doszczętnie zniszczona przez lutowy pożar. Straty sięgnęły 1300 rowerów elektrycznych, 162 klasycznych oraz tysiąca baterii. Operator systemu, CityBike Global, zobowiązał się do zapewnienia 4099 sprawnych rowerów każdego dnia sezonu letniego, jednak w obecnej sytuacji władze metropolii zgodziły się na tymczasowe zmniejszenie floty do 70%. Oznacza to, że w pierwszych miesiącach sezonu dostępnych będzie około 2169 rowerów ze wspomaganiem oraz 700 klasycznych. Firma deklaruje jednak, że do sierpnia wszystkie utracone jednoślady zostaną uzupełnione.
Poza odbudową utraconej floty, władze metropolii zdecydowały się skorzystać z tzw. prawa opcji, przewidzianego w umowie z CityBike Global. Dzięki temu system powiększy się o dodatkowe 1200 rowerów – 900 elektrycznych i 300 klasycznych. Powstanie także 78 nowych stacji, co znacząco poprawi dostępność MEVO dla mieszkańców i turystów. Najwięcej nowych rowerów i stacji trafi do Gdańska.
– Wypracowaliśmy z wykonawcą rozwiązania, które pozwolą zwiększyć sumę rowerów będących w dyspozycji użytkowników. Jeśli chodzi o Gdańsk będzie 800 nowych rowerów, w tym 600 ze wspomaganiem elektrycznym oraz 200 rowerów klasycznych. Powstanie także 50 nowych stacji postojowych – poinformowała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Z kolei Gdynia zamówiła 250 dodatkowych rowerów oraz planuje rozbudowę infrastruktury w zależności od potrzeb mieszkańców.
– W samej Gdyni mamy ponad 500 tys. podróży i 1,6 mln przejechanych kilometrów. My jako Gdynia również postanowiliśmy zwiększyć flotę rowerów o 250. Będzie to 190 rowerów z napędem elektrycznym i 60 klasycznych. W zależności od potrzeb myślimy o tym, by rozwijać sieć stacji MEVO. Mamy takie sygnały od mieszkańców. Będziemy chcieli to zrobić w najbliższym czasie – Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
System MEVO od momentu swojego uruchomienia 16 listopada 2023 roku cieszy się ogromnym zainteresowaniem. W systemie zarejestrowano już ponad 314 tys. użytkowników, którzy odbyli 3,3 mln podróży. W sumie przejechano niemal 11 mln kilometrów, co świadczy o rosnącym znaczeniu rowerów miejskich w transporcie publicznym.
Nowe rowery pojawią się także w Redzie, Rumi, Władysławowie, Kosakowie i Pruszczu Gdańskim. Z kolei Gmina Pruszcz Gdański dołączy do systemu w drugiej połowie roku, oferując mieszkańcom 70 rowerów i 15 stacji.
Na początku lutego pożar na gdańskiej Przeróbce strawił niemal 1500 rowerów MEVO oraz 1000 baterii. Pomimo tego system nadal funkcjonuje, choć w ograniczonym zakresie. Zgodnie z umową operator musi zapewnić 4099 sprawnych rowerów latem, a zimą – połowę tej liczby. Pożar został uznany za „siłę wyższą”, co oznacza, że firma nie ponosi za niego odpowiedzialności.
– System MEVO działa, choć nie w pełnym wymiarze. Przez ostatnie tygodnie intensywnie pracowaliśmy nad rozwiązaniami, które pozwolą jak najszybciej przywrócić pełną funkcjonalność – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Władze metropolii podpisały z operatorem aneks, który pozwala na funkcjonowanie systemu przez pięć miesięcy w zmniejszonym wymiarze. Oznacza to, że do czasu uzupełnienia floty w MEVO dostępnych będzie 2169 rowerów elektrycznych oraz 700 klasycznych. Na czas utrudnień nie będzie także obniżek w cenach abonamentów
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie