.png)
W najbliższym czasie ruszą dwa nowe projekty związane z budową tras rowerowych w Gdańsku — na Matarni oraz na odcinku ulic Kartuskiej i Nowolipie. Obie inwestycje mają poprawić bezpieczeństwo i komfort jazdy na rowerze, a także zwiększyć dostępność komunikacyjną tych części miasta.
Jesienią 2025 roku na Matarni zakończy się budowa nowej drogi rowerowej, łączącej ul. Telewizyjną z ul. Radiową (w śladzie Nowej Spadochroniarzy). Inwestycja powstaje w ramach Budżetu Obywatelskiego, czyli z inicjatywy mieszkańców i dzięki ich głosom. Umowę na realizację tego zadania podpisano w ubiegłym tygodniu.
- Droga rowerowa będzie miała szerokość 3 metrów i wykonana zostanie w nawierzchni bitumicznej. Wzdłuż drogi stanie ponad 20 słupów oświetleniowych. Trasa zostanie odwodniona. Przewidziano również montaż ławek i stojaków rowerowych oraz nasadzenia zieleni - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Droga zostanie także odwodniona, co ma zapobiec jej podtopieniu podczas intensywnych opadów.
Wykonawcą inwestycji jest firma Hydro Mag Sp. z o.o., a koszt prac wyniesie ponad 998 tysięcy złotych. Zakończenie budowy i odbiory przewidziane są na IV kwartał 2025 roku.
Znacznie bardziej złożona sytuacja dotyczy planowanej drogi rowerowej wzdłuż ul. Kartuskiej i Nowolipie. Obecnie istniejąca infrastruktura rowerowa w tym rejonie wymaga korzystania z niewygodnych i skomplikowanych przejazdów przez kilka skrzyżowań, pętlę tramwajowo-autobusową oraz podporządkowanych sygnalizacjom świetlnym przejść. Z punktu widzenia rowerzystów oznacza to długie oczekiwanie na światłach i konieczność kilkukrotnego przecinania jezdni. W efekcie część osób decyduje się na jazdę po wąskim chodniku, co prowadzi do niebezpiecznych sytuacji w ruchu pieszym. Teraz rowerzyści jadący z centrum na Morenę, muszą pokonać aż cztery sygnalizacje świetlne. Nowa trasa pozwoli ominąć je wszystkie.
Planowana inwestycja ma to częściowo uporządkować, poprzez stworzenie alternatywnego wjazdu na Górny Taras (Piecki-Migowo) po przeciwnej stronie ul. Nowolipie niż istniejąca droga rowerowa. Dzięki temu rowerzyści nie będą musieli korzystać z zawiłej trasy przez pętlę Siedlce.
Trasa zostanie zrealizowana w dwóch formach:
wydzielonej drogi rowerowej z nawierzchnią asfaltową wzdłuż ul. Kartuskiej — od pawilonu przy pętli Siedlce, do początku muru oporowego przy skrzyżowaniu z ul. Nowolipie.
ciągu pieszo-rowerowego z płyt betonowych na dalszym odcinku — od końca muru oporowego do ul. Schuberta.
Niestety, ale w ramach inwestycji nie zostaną wykonane brakujące przejazdy na skrzyżowaniu Kartuskiej, Nowolipie oraz Łostowickiej. Szczególnie po budowie pasów rowerowych w pierwszej ulicy na odcinku Łostowicka - Źródlana, będą one kluczowe dla osób jadących ze Śródmieścia.
- W zakresie zadania nie ma elementów na skrzyżowaniu, gdyż nowa trasa biec będzie w śladzie obecnego przydeptu na skarpie - odpowiada Aneta Niezgoda z DRMG.
Aktualnie inwestycja jest na etapie przetargu na opracowanie pełnej dokumentacji projektowej. Do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska wpłynęły dwie oferty, z czego żadna nie mieści się w budżecie (317 tys. zł - najtańsza oferta opiewa na 327 tys. zł). Oznacza to, że prawdopodobnie — o ile nie pojawią się przeszkody formalno-prawne — wybrana zostanie tańsza oferta. W przeciwnym wypadku konieczne będzie unieważnienie przetargu i rozpisanie go ponownie.
Na opracowanie dokumentacji przeznaczono 73 tygodnie (około 17 miesięcy) od podpisania umowy z wykonawcą. Dopiero po jej przygotowaniu możliwe będzie ogłoszenie przetargu na roboty budowlane. Oznacza to, że realny termin rozpoczęcia prac w terenie to najwcześniej druga połowa 2026 roku.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie