.png)
Czeski przewoźnik RegioJet otrzymał od polskiego Urzędu Transportu Kolejowego pozwolenie na uruchomienie całorocznych połączeń w relacji Gdynia - Kraków przez Warszawę. Pociągi mogą pojechać za nieco ponad rok.
Urząd Transportu Kolejowego przyznał otwarty dostęp do pasażerskich przewozów na trasie Gdynia Główna - Kraków Płaszów przez Warszawę Centralną dla czeskiego przewoźnika RegioJet. Firma złożyła osobne wnioski na poszczególne pary połączeń (tam i z powrotem), a UTK wydał wszystkim pozytywną decyzję.
Dzięki temu RegioJet będzie mógł uruchamiać od 14 grudnia 2025 roku do 14 grudnia 2030 roku siedem par pociągów w relacji Gdynia Główna - Kraków Płaszów oraz jednej pary w skróconej relacji Gdynia Główna - Warszawa Zachodnia.
Pociągi mają być zestawione z od 6 do 10 wagonów. Odjazdy z Gdyni do Krakowa przewidziano orientacyjnie o : 4:30, 6:30, 8;30, 10:30, 12:30, 14:30 i 16:30, a 18:30 miałby jechać pociąg w skróconej relacji do Warszawy. Czas przejazdu miałby być nieco dłuższy niż w przypadku pendolino i wynieść około 3 godzin i 24 minut z Gdyni do Warszawy oraz 4 godzin i 53 minut z Gdyni do Krakowa Głównego. W przypadku podróży z Gdańska Głównego podróż byłaby o 25 minut krótsza.
Z Krakowa Głównego do Gdyni pociągi miałyby odjeżdżać o 5:55, 7:55, 9:55, 11:55, 13:55, 15:55, 17:55. Dodatkowo zaplanowano połączenie o godzinie 6:24 z Warszawy Centralnej do Gdyni. Podróż z Krakowa Głównego do Gdyni miałaby zająć niespełna 5 godzin, a z Warszawy do Gdyni około 3 godziny 24 minuty. Podróż do Gdańska zajęłaby o 25 minut mniej.
Oprócz Gdyni Głównej i Gdańska Głównego pociągi miałyby zatrzymywać się także w Sopocie.
Wydana decyzja o otwartym dostępie nie jest jednak równoznaczna z uruchomieniem połączeń. Ta decyzja należy do przewoźnika. Pociągi te kursowałyby na zasadach komercyjnych, dlatego przewoźnikowi ich uruchomienie musi się opłacić. W przeciwieństwie do połączeń PKP Intercity prywatny przewoźnik za uruchomienie połączeń nie dostanie dotacji z budżetu państwa.
W minionych latach RegioJet otrzymywał otwarty dostęp na trasy m.in. z Gdyni do Pragi oraz z Gdyni do Krakowa, jednak w okrojonym zakresie. UTK zezwalał na uruchomienie znacznie mniejszej liczby połączeń, niż wnioskował przewoźnik. Ostatecznie RegioJet nie zdecydował się na uruchomienie połączeń na warunkach narzuconych przez państwowy urząd. Tym razem RegioJet otrzymał od UTK zielone światło na uruchomienie pociągów w pełnym, zaplanowanym przez siebie zakresie. Istnieje zatem szansa, że tym razem Czesi zdecydują się na uruchomienie pociągów pod koniec przyszłego roku.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie