Reklama

Zajezdnia tramwajowa na Ujeścisku powstanie w ciągu 5 lat

Gdańsk ogłosił przetarg na projekt i budowę nowej zajezdni tramwajowej w południowej części miasta. Obiekt przy ul. Warszawskiej ma stanowić zaplecze techniczne dla planowanej linii Gdańsk Południe – Wrzeszcz (GPW), a także zwiększyć niezależność operacyjną systemu tramwajowego oraz jego zdolności do obsługi nowych, dłuższych i bardziej pojemnych składów. Kiedy powstanie nowa zajezdnia i jak będzie ona wyglądać?

Prawie pół miliarda na nową zajezdnię

Projektowana zajezdnia Ujeścisko to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na transport publiczny w szybko rozwijających się dzielnicach południowego Gdańska, ale także na przepełnienie dwóch zajezdni: na Strzyży i w Nowym Porcie. Brak odpowiedniej infrastruktury ogranicza obecnie możliwość zwiększenia częstotliwości kursowania tramwajów oraz wdrożenia nowych połączeń.

Nowy obiekt powstanie na działce o powierzchni 4 ha, w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanej trasy tramwajowej GPW, i będzie obejmować:

  • halę postojową z miejscem na 20 tramwajów, z opcją rozbudowy do 30 składów,

  • stację techniczno-serwisową do codziennej konserwacji, przeglądów i drobnych napraw,

  • zautomatyzowaną myjnię przystosowaną do pojazdów o długości 45–47 metrów,

  • dyspozytornię do zarządzania ruchem i planowania eksploatacji taboru,

  • pełną infrastrukturę torową zintegrowaną z istniejącą siecią tramwajową,

  • powierzchnię odstawczą dla tramwajów poza godzinami szczytu.

Zajezdnia została zaplanowana z myślą o nowej generacji tramwajów, których długość przekracza obecne standardy, co wymaga infrastruktury dostosowanej do większych gabarytów, zarówno pod względem torowiska, jak i urządzeń serwisowych.

-  Zajezdnia ta będzie przystosowana do obsługi nowego taboru – w tym najdłuższych tramwajów w historii Gdańska, o długości 45 i 47 metrów, które planujemy zamówić w najbliższych miesiącach. Będą one obsługiwać nową, kluczową trasę łączącą górny i dolny taras miasta, zwaną GPW - zapowiada Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. 

Projekt zakłada także pełną automatyzację niektórych procesów – w tym mycia i diagnostyki pojazdów – oraz cyfrowe zarządzanie ruchem i harmonogramami w oparciu o centralny system dyspozytorski.

Projekt za dwa lata, koniec budowy za pięć

Zgodnie z dokumentacją przetargową, inwestycja będzie realizowana w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Etap projektowy ma potrwać 19 miesięcy i zakończyć się w 2027 roku uzyskaniem decyzji administracyjnych oraz gotowością do rozpoczęcia robót. Całkowity cykl inwestycyjny – od podpisania umowy do oddania zajezdni do użytku – wyniesie około 4 lat, co oznacza planowane zakończenie inwestycji na początku 2030 roku. Z czego zostanie sfinansowany nowy obiekt?

- Skutecznie sięgamy po środki europejskie, m.in. z Krajowego Planu Odbudowy, by realizować zieloną transformację i strategiczne projekty transportowe Gdańska. Zajezdnia Ujeścisko to nie tylko nowoczesna infrastruktura – to jeden z kluczowych elementów większej układanki, jaką jest obwodnica tramwajowa miasta - komentuje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Już dziś widzimy, jak wcześniejsze decyzje – choćby tor odstawczy przy Nowej Warszawskiej – wpisują się w ten konsekwentnie realizowany plan - dodaje Grzelak.

Całość inwestycji oszacowano na 373 mln zł. Środki te zostały już ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gdańska. W ramach tej kwoty 334 mln zł zostanie przeznaczone na realizację samej zajezdni, zaś 39 mln zł pokryje budowę podziemnego zbiornika retencyjnego w bezpośrednim sąsiedztwie obiektu. Zbiornik ten ma na celu wsparcie lokalnego systemu odwodnienia oraz retencję wód opadowych, zgodnie z założeniami polityki adaptacji miasta do zmian klimatu.

Miasto ubiega się również o zewnętrzne finansowanie w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Wniosek zakłada uzyskanie pożyczki w wysokości 274 mln zł, która miałaby pokryć 100% kosztów kwalifikowanych. Pozostałe wydatki mają zostać pokryte z budżetu Gminy Gdańsk.

Co z zajezdnią autobusową?

Na terenie przy ulicy Warszawskiej była także zapowiadana budowa zajezdni autobusowej. Ta znajduje się obecnie przy al. Hallera i jest jedyną zarządzaną przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Prezes GAiT, Maciej Lisicki już od prawie dekady zaprowadza "przeprowadzkę" na Ujeścisko. Za sprzedaż gruntów, na których mieści się obecna zajezdnia, miasto chciało sfinansować bazę autobusową w sąsiedztwie tej tramwajowej na południu Gdańska.

Obok planowanej zajezdni tramwajowej jest zarezerwowana przestrzeń pod tę autobusową, więc zmiana lokalizacji i budowa nowego obiektu to zapewne kwestia czasu.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Trojmiejski24.pl




Reklama
Wróć do