.png)
Tylko dwa z sześciu zabytkowych tramwajów GAiT nadają się obecnie do jazdy. Część pojazdów oczekuje mniejszych napraw, inne generalnego remontu. Nieco lepiej jest w przypadku zabytkowych autobusów.
O tym, że z zabytkowymi tramwajami w Gdańsku nie jest najlepiej, pokazał ostatni finał WOŚP. Gdańskie Autobusy i Tramwaje nie były w stanie znaleźć trzech zabytkowych tramwajów od obsługi specjalnej linii z Oliwy do Siedlec. Oprócz tramwaju 105N i debiutującego po remoncie Bergmanna z 1927 roku specjalną linię obsłużył tramwaj NGd99, który można spotkać na co dzień na zwykłych liniach.
Specjalną linię mogłyby obsłużyć same pojazdy historyczne, gdyż GAiT ma ich niemało. Aktualnie są to:
Bergmann z 1927 roku,
Ring z 1952 roku,
Konstal N z 1952 roku,
Konstal 102Na z 1970,
Konstal 105N z 1977 roku
potrójny skład 105Nch z 1982 roku.
Istnieje jeszcze XIX-wieczny tramwaj konny, jednak stanowi on zabytek nieruchomy. Nie wykorzystuje się go do przejazdów z pasażerami.
Spośród tego grona na nieznany okres trzeba wyłączyć potrójny skład czerwonych “stopiątek”, który w minionych latach obsługiwał w wakacje linię nr 8. Jeden wagon odstawiono już w zeszłym roku z powodu złego stanu technicznego. Specjalną, sezonową linię 60 obsługiwał latem 2024 roku dwuwagonowy pojazd. Jednak koniec końców i on został odstawiony w oczekiwaniu na niezbędny generalny remont. Na prace przy tym składzie na razie się jednak nie zanosi.
GAiT przyznaje, że aktualnie ma tylko dwa sprawne tramwaje historyczne oraz trzy autobusy.
- Aktualnie w gotowości technicznej są: tramwaj Konstal 105N, tramwaj Bergmann, który wrócił w tym roku po kapitalnym remoncie do floty pojazdów historycznych oraz autobusy: Mercedes O 405 N, Ikarus 260 i Jelcz 043 - mówi w rozmowie z portalem Trójmiejski24.pl Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Jak zapewnia przewoźnik, przy trzech tramwajach będą prowadzone w tym roku prace naprawcze.
- Prowadzony jest remont wózka jezdnego tramwaju Konstal z 1952 roku, a także remont silnika tramwaju Konstal 102Na z 1970 roku. Prace naprawcze przechodził będzie Ring z 1930 roku - wylicza rzeczniczka spółki.
Warto przypomnieć, że tramwaj Ring powrócił do Gdańska po generalnym remoncie w 2016 roku. Pozostałe tramwaje generalnego remontu nie miały od lat.
Kiepską kondycję gdańskich szynowych zabytków było widać w 2023 roku, przy obchodach 150-lecia gdańskich tramwajów. Najmłodszym tramwajem, który wziął udział w paradzie z tej okazji, był dopiero tramwaj 102N z 1970 roku. Na miasto nie wyjechały wówczas najstarsze, najcenniejsze zabytki: Bergmann, Ring i Konstal N. Dwa ostatnie nie wyjechały z pasażerami już od około 3 lat. Zabytkowe tramwaje, które w miastach takich jak Warszawa, Kraków, czy Poznań są dumą i miejską atrakcją w sezonie letnim, w Gdańsku wydają się traktowane nieco po macoszemu.
Jaskółką zmian w ostatnim czasie jest powrót wyremontowanego Bermanna. Dopiero najbliższy sezon turystyczny pokaże, czy GAiT wykorzysta ten dopieszczony zabytek, czy też dalej będzie zdobił głównie teren zajezdni.
Lepiej wygląda sytuacja wśród autobusów. Jak wspomniała rzeczniczka GAiT, sprawne są wszystkie trzy historyczne autobusy: Jelcz 043 z 1984 roku, Ikarus 260 z 1993 roku oraz pierwszy gdański niskopodłogowiec Mercedes O405N z 1994 roku, który zadebiutował w zeszłym roku po generalnym remoncie.
W tym roku planowane są prace przy kolejnym pojeździe.
- W tym roku planowane jest rozpoczęcie remontu generalnego autobusu NEOPLAN typ N4020, który zakończyć ma się w przyszłym roku - mówi nam Anna Dobrowolska.
Neoplany trafiły do Gdańska w 1997 roku. W tamtych czasach pojawienie się tych pojazdów było prawdziwą rewolucją w podróżowaniu autobusami. Pojazdy przyciągały wzrok wyglądem, a w dodatku były niskopodłogowe i klimatyzowane. Tak zwane deskorolki ostatni raz woziły pasażerów niespełna osiem lat temu.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie