.png)
Blisko stuletni tramwaj Bergmann, najstarszy czynny tramwaj elektryczny w Gdańsku, przeszedł kompleksowy remont, który przywrócił mu wygląd z 1927 roku. Po gruntownych pracach renowacyjnych, Bergmann powrócił do gdańskiej floty pojazdów historycznych, zadebiutował podczas 33. Finału WOŚP i będzie ozdobą kolejnych wydarzeń w mieście.
Tramwaj DWF Tw245 „Bergmann” został wyprodukowany w 1927 roku w Gdańskiej Fabryce Wagonów, mieszczącej się na terenie obecnej Stoczni Remontowej. W ramach zamówienia powstały 24 pojazdy tego typu, oznaczone numerami 245–268. „Bergmann” jako jedyny ocalały przedstawiciel serii przetrwał II wojnę światową i był wykorzystywany w ruchu liniowym aż do 1973 roku.
Po wycofaniu z eksploatacji tramwaj przez wiele lat pozostawał w historycznej flocie Gdańskich Autobusów i Tramwajów, lecz jedynie w stanie „odświeżonym”. Dopiero teraz, po blisko stu latach od powstania, pojazd przeszedł kompleksową renowację, dzięki której odzyskał swoją pierwotną świetność.
- Nasz Bergmann nigdy wcześniej nie przeszedł gruntownego remontu. Wszelkie prowadzone naprawy miały charakter bieżący i charakteryzowały się niewielkim zakresem prac - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Remont kapitalny był niezbędny, by ten blisko stuletni unikatowy pojazd mógł cieszyć gdańszczan swoją obecnością przez kolejne dekady.
Proces renowacji tramwaju Bergmann rozpoczął się od skrupulatnego opracowania dokumentacji historycznej, co wymagało czasu i zaangażowania ekspertów.
Głównymi osobami odpowiedzialnymi za tę część prac byli śp. Mariusz Uziębło znawca historii gdańskiej komunikacji tramwajowej - oraz Cezary Kamiński, motorniczy GAiT i prezes Stowarzyszenia Grupa Tramwajowo-Autobusowa WPK GG.
- Informacji źródłowych szukaliśmy w wydawnictwach tematycznych sprzed lat, w zbiorach fotografii, w rozmaitych fotogaleriach internetowych, czy porównując tramwaje z podobnej epoki w innych miastach - mówi Cezary Kamiński. - Ten skomplikowany i wyjątkowy w swojej skali projekt wymagał nieustannych konsultacji, także na etapie realizacji.
Dokumentacja obejmowała nowe rysunki techniczne, spisanie wszystkich elementów wyposażenia i szczegółowy opis prac renowacyjnych, które były później nadzorowane na każdym etapie realizacji. Za realizację kapitalnego remontu odpowiadała firma 4iB Sp. z o.o. Zakres prac był imponujący - obejmował wszystkie elementy tramwaju, od mechaniki, poprzez konstrukcję, aż po wnętrze.
Drewniany szkielet wagonu poddano naprawom i zabezpieczono, dach pokryto nowym płótnem uszczelnionym żywicą, a instalację elektryczną całkowicie wymieniono. Pudło wagonu odzyskało charakterystyczne przetłoczenia oraz nitowanie blach, a także przedwojenną kolorystykę z historycznymi oznaczeniami malowanymi od szablonów.
Równie wiele pracy włożono w odtworzenie wnętrza tramwaju. Elementy wykonano zgodnie z duchem epoki lat 20. XX wieku - z drewna mahoniowego w kolorze brązowym. Zregenerowano mosiężne detale, takie jak kinkiety lamp, wycieraczki, tabliczki znamionowe i kierunkowskazy. Brakujące części odtworzono ręcznie, na wzór oryginałów.
Odrestaurowany Bergmann oficjalnie zaprezentował się mieszkańcom Gdańska podczas 33. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Teraz będzie regularnie wykorzystywany podczas wydarzeń specjalnych, stając się ozdobą i atrakcją miasta.
Jak zaznacza Maciej Lisicki, remont Bergmanna był wyjątkowym przedsięwzięciem, które wymagało nie tylko pracy rzemieślników, ale również zaangażowania miłośników historii i entuzjastów komunikacji miejskiej. Dzięki temu zabytek zyskał szansę na dalsze, wieloletnie funkcjonowanie jako ambasador gdańskiego dziedzictwa technicznego.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie