.png)
Gdańsk intensyfikuje działania związane z przebudową Mostu Siennickiego. Władze miasta powołały zespół ekspertów, który oceni stan techniczny obiektu i zaproponuje rozwiązania pozwalające na przywrócenie ruchu pieszego. Równocześnie, dzięki uzgodnieniom z wojewodą i nadzorem budowlanym, część procedur zostanie przyspieszona, co skróci czas rozpoczęcia prac o około miesiąc.
Decyzja o zamknięciu Mostu Siennickiego zapadła w styczniu 2025 roku po serii ekspertyz wykazujących przyspieszoną degradację konstrukcji. Aby usprawnić proces przebudowy, miasto prowadziło rozmowy z Wojewódzkim Inspektoratem Nadzoru Budowlanego i Wojewodą Pomorską. W wyniku tych ustaleń dokumentacja projektowa została uznana za nakaz w procedurze naprawczej, co oznacza, że część robót będzie mogła ruszyć bez konieczności uzyskania pozwolenia na budowę. Szacuje się, że skróci to formalności o około 30 dni.
- Przechodzimy do drugiego etapu przygotowań. Proces uzgadniania dokumentacji z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków został zakończony, a wszystkie decyzje konserwatorskie są gotowe – poinformował Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki.
Od maja do grudnia 2024 roku Politechnika Gdańska prowadziła regularny monitoring Mostu Siennickiego.
Początkowo oględziny i pomiary wykonywano raz w tygodniu, jednak pod koniec roku – ze względu na przyspieszone przemieszczenia przyczółków – częstotliwość kontroli zwiększono do kilku razy w tygodniu. W styczniu 2025 roku na podstawie zebranych danych zapadła decyzja o zamknięciu obiektu ze względu na ryzyko katastrofy budowlanej.
- Pomiary wykazały wzrost dynamiki przemieszczania się przyczółków mostu, co mogło doprowadzić do jego destabilizacji. Po kolejnych analizach zdecydowaliśmy się na jego natychmiastowe zamknięcie – powiedział Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Dokumentacja techniczna dotycząca stanu mostu oraz wszystkie ekspertyzy są dostępne na stronie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Aby dokładniej zbadać przyczyny degradacji mostu i określić możliwości jego częściowego udostępnienia, powołano zespół ekspertów z Politechniki Gdańskiej. Ich zadaniem jest analiza stanu technicznego przyczółków, filarów oraz podpór drewnianych. W celu dokładnej oceny stabilności konstrukcji w prace zaangażowano także nurków, którzy przeprowadzą inspekcję elementów znajdujących się pod wodą.
- Planujemy również odwierty geologiczne w korpusie jezdni, aby sprawdzić warunki gruntowe. Jeśli wyniki będą pozytywne, możliwe będzie przywrócenie ruchu pieszego – wyjaśnił Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Od 25 stycznia kursuje już przeprawa promowa, z której w ciągu pierwszych czterech dni skorzystało 4000 pasażerów, a także przewieziono 500 rowerów. Równocześnie wprowadzono dodatkową linię autobusową nr 911, obsługującą mieszkańców Wyspy Portowej.
Dodatkowo miasto podjęło decyzję o wyłączeniu budowy stałego rozjazdu tramwajowego z procedury remontu mostu. Prace nad tym rozwiązaniem zostaną zrealizowane jako osobne zadanie, co pozwoli na szybszą realizację inwestycji.
Działania ekspertów i wstępne prace naprawcze potrwają jeszcze kilka miesięcy. Kluczowe będzie ustalenie, czy stan techniczny Mostu Siennickiego pozwala na przywrócenie ruchu pieszego przed rozpoczęciem pełnej przebudowy.
Niezależnie jednak od prowadzonych badań, cała sytuacja z Mostem Siennickim wymagała pilnego przesunięcia środków.
Skąd zostaną zabrane środki na działania związane z przeprawą? Poniżej przedstawiamy listę zadań na 2025 r., wraz z wysokością obciętego finansowania:
Ponadto, same przygotowania do uruchomienia promu wzdłuż Mostu Siennickiego pochłonęły blisko 200 tysięcy złotych. Miesięczne utrzymanie przeprawy kosztuje prawie 700 tysięcy złotych. Miasto musi dodatkowo płacić około 15 tysięcy miesięcznie za użytkowanie prywatnych działek, stanowiących dojście do promu.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie