Reklama

Mobilna pomoc dla osób w kryzysie bezdomności. Autobus SOS kończy kolejny sezon

Po pięciu miesiącach intensywnej działalności w Gdańsku zakończono kolejny sezon funkcjonowania "Autobusu SOS" – mobilnego punktu wsparcia dla osób w kryzysie bezdomności. Ta inicjatywa, prowadzona już po raz ósmy, stanowi nieocenioną pomoc dla najbardziej potrzebujących, szczególnie w trudnym okresie jesienno-zimowym. Kolejne uruchomienie "autobusu SOS" planowane jest na listopad 2025 roku.

Tysiące posiłków i setki osób objętych pomocą

Od 1 listopada 2024 roku do 31 marca 2025 roku w ramach działalności "Autobusu SOS" wydano osobom w bezdomności w Gdańsku 21 332 porcje ciepłej zupy. Dodatkowo potrzebujący otrzymali 3 136 sztuk ciepłej odzieży, w tym swetry, kurtki, spodnie, czapki i rękawiczki. Średnio każdego dnia z pomocy korzystało 67 osób.

Autobus nie tylko zapewniał ciepły posiłek i odzież, ale również przewoził osoby chętne do noclegowni przy ul. Mostowej 1A, gdzie znajdował się ostatni przystanek na trasie pojazdu. Dodatkowo w trakcie postojów osoby w kryzysie bezdomności mogły skorzystać z porad ratownika medycznego oraz wsparcia pracownika socjalnego lub streetworkera, którzy informowali o możliwych formach pomocy i zachęcali do ich przyjęcia.

Nie każdy chce skorzystać z pełnej pomocy

Jak zaznacza Robert Klimczak, kierownik Wydziału Reintegracji Osób w Bezdomności Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie (MOPR) w Gdańsku, nie wszyscy w kryzysie bezdomności decydują się na skorzystanie z całego spektrum oferowanego wsparcia.

- Niestety, nie każda osoba doświadczająca bezdomności chce skorzystać ze schronienia czy aktywizacji społecznej. Każdy człowiek ma prawo wyboru, jak chce żyć. Musimy to uszanować, ale jednocześnie zapewniać dostęp do podstawowego wsparcia dla ludzi w skrajnych sytuacjach – wyjaśnia Klimczak.

Realizacja programu "autobus SOS" to efekt współpracy MOPR, Towarzystwa Wspierania Potrzebujących "Przystań" oraz spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która udostępniła pojazd. Jednak pomoc osobom w bezdomności nie kończy się wraz z zakończeniem sezonu działalności autobusu. Całoroczne wsparcie w Gdańsku zapewnia MOPR we współpracy z miejskimi służbami i organizacjami pozarządowymi.

Mieszkańcy Gdańska mogą nadal przekazywać informacje o osobach w kryzysie bezdomności do:

  • Wydziału Reintegracji Osób w Bezdomności MOPR (ul. Piekarnicza 16) – tel.: 58 522 38 20,

  • Straży Miejskiej w Gdańsku – tel.: 986,

  • Policji – tel.: 112 (w sytuacjach interwencyjnych).

Dodatkowo można skorzystać z aplikacji Arrels, która umożliwia anonimowe powiadomienie streetworkerów o lokalizacji osób w bezdomności. Aplikacja, wprowadzona do użytku w Gdańsku przez Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta, jest dostępna na systemy Android i iOS.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Trojmiejski24.pl




Reklama
Wróć do