Reklama

Estakada Kwiatkowskiego się sypie. Będzie powtórka z Mostu Siennickiego? ZDiZ wprowadza pierwsze ograniczenia

Od dzisiaj na Estakadzie Kwiatkowskiego panują nowe zasady. Prędkość maksymalna wynosi 50 km/h, a na trasę nie mają wjazdu ciężarówki powyżej 10 ton. Ograniczenia musiały zostać wprowadzone z uwagi stale pogarszający się stan konstrukcji. Władze Gdyni się tłumaczą, a mieszkańcy nie zostawiają na nich suchej nitki.

Estakada Kwiatkowskiego w Gdyni jest jedną z najważniejszych arterii drogowych w kraju. Jej długość wynosi ponad 2,5 km i łączy gdyński port – trzeci pod względem wielkości przeładunków w Polsce – z Obwodnicą Trójmiasta, stanowiąc kluczowy element infrastruktury drogowej. Oprócz tego, pełni istotną rolę komunikacyjną dla kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców północnych dzielnic Gdyni, zapewniając im codzienny dojazd do centrum miasta.

Ograniczenie prędkości i zakaz wjazdu dla ciężarówek. Stan konstrukcji się pogarsza

Oddana do użytku w latach 90., Estakada Kwiatkowskiego nie była przystosowana do stale rosnących ciężarów przewożonych przez tiry oraz zwiększonego natężenia ruchu. Wskutek intensywnej eksploatacji oraz braku modernizacji, jej konstrukcja uległa znacznemu osłabieniu. Miejscy urzędnicy wielokrotnie podkreślali konieczność przeprowadzenia gruntownego remontu, jednak brak wystarczających środków finansowych stanowił istotną barierę. Koszt modernizacji Estakady i dostosowania jej do standardów pełnej nośności TEN-T szacuje się obecnie na około 500 mln zł.

Ze względu na postępującą degradację konstrukcji oraz awarię dylatacji, od 19 lutego 2025 roku obowiązuje zakaz wjazdu dla ciężarówek na Estakadę Kwiatkowskiego. Ruch nadal pozostaje dostępny dla samochodów osobowych oraz innych pojazdów nieprzekraczających 10 ton, w tym dla autobusów komunikacji miejskiej.

Dodatkowo, obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h. Policja zobowiązała się do egzekwowania tych przepisów, a ciężarówki zmierzające na północ będą kierowane na alternatywną trasę przez ul. Janka Wiśniewskiego.

Miasto przeprowadzi prace doraźne

Władze miasta zaplanowały wymianę czterech najbardziej uszkodzonych dylatacji. Początkowo zakładano, że proces ten potrwa około sześciu miesięcy, jednak w związku z nagłą awarią jednej z dylatacji, prace muszą zostać przyspieszone. Koszt wymiany najbardziej uszkodzonego elementu wyniesie około 760 tys. zł i zostanie sfinansowany z budżetu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

- Dopuszczenie samochodów ciężarowych do wjazdu na uszkodzoną dylatację doprowadziłoby do konieczności zamykania kolejnych pasów, a w końcu do zamknięcia całej Estakady Kwiatkowskiego, dlatego musieliśmy szybko zadziałać. Byliśmy przygotowani na wymianę wszystkich czterech wymagających tego dylatacji i w tegorocznym budżecie miasta jest zapisana kwota ok. 2,5 mln zł na ten cel - zapowiadał Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.

Mimo zarezerwowanych pieniędzy i teoretycznego planu, wszystko pokrzyżowała pogoda. Spore różnice temperatur w ostatnich dniach skutecznie uszkodziły jedną z dylatacji. 

- Niestety nie zdążymy dokonać tego [wymiany dylatacji - dop., red.] w normalnym trybie, ponieważ przez duże wahania temperatur w ostatnich dniach jedna z nich uległa awarii i wymaga pilnej wymiany - precyzuje Austen.

Kluczowy problem? Brak drogi alternatywnej

Jednym z głównych wyzwań w kontekście modernizacji Estakady Kwiatkowskiego jest jej status drogi powiatowej, mimo że pełni strategiczną rolę zarówno dla miasta, jak i dla krajowej gospodarki. W praktyce oznacza to, że utrzymanie i remonty muszą być finansowane z budżetu Gdyni, co znacząco ogranicza możliwości przeprowadzenia niezbędnych prac modernizacyjnych. Port Gdynia stanowi istotny punkt graniczny, a zasady infrastrukturalne wskazują, że do takich miejsc powinna prowadzić droga krajowa, co pozwoliłoby na finansowanie z budżetu centralnego.

Rozwiązaniem problemu nadmiernego obciążenia Estakady Kwiatkowskiego miała być Droga Czerwona – nowa trasa, która od lat pozostaje w sferze planów. Jej budowa pozwoliłaby na przekierowanie ruchu ciężkiego, odciążając obecną infrastrukturę. Niemniej jednak projekt nie został jeszcze zrealizowany, a wciąż rosnące potrzeby transportowe sprawiają, że jego realizacja jest pilniejsza niż kiedykolwiek.

Aby utrzymać obecną nośność estakady i zapobiec dalszej degradacji, konieczne są doraźne prace remontowe, których koszt oszacowano na około 100 mln zł. Naprawy te mogą być przeprowadzane etapami w ciągu najbliższych pięciu lat, lecz nie wpłyną one na zwiększenie nośności konstrukcji.

Estakada Kwiatkowskiego odgrywa kluczową rolę nie tylko w transporcie cywilnym, ale także wojskowym. Umożliwia dojazd do Stoczni Marynarki Wojennej, Portu Marynarki Wojennej oraz Bazy Lotnictwa Morskiego. Dlatego też, w obliczu obecnej sytuacji geopolitycznej, konieczne jest znalezienie środków na jej modernizację, aby uniknąć wykluczenia komunikacyjnego strategicznych dla państwa obiektów.

Aktualizacja: 03/03/2025 12:28
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Trojmiejski24.pl




Reklama
Wróć do