.png)
Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni, na odcinku między ul. Łowicką a al. Zwycięstwa, od lat wywołuje liczne emocje. Wszystko z uwagi na kluczową wagę tego odcinka oraz trudne warunki terenowe. Nowe władze Gdyni postanowiły więc przeprowadzić konsultacje społeczne w tej sprawie i wprowadzić kosmetyczne zmiany do projektu.
Brakujący odcinek drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej powstanie od skrzyżowania z ul. Łowicką do al. Zwycięstwa. Dzięki temu Orłowo zyska połączenie dla jednośladów z Karwinami, Dąbrową oraz Wielkim Kackiem.
Konsultacje przyciągnęły około 800 uczestników, którzy zgłosili łącznie 673 formularze opinii. Zdecydowana większość (80%) popiera ideę budowy drogi rowerowej, choć mieszkańcy Orłowa i Małego Kacka byli bardziej krytyczni wobec szczegółów projektu niż mieszkańcy innych dzielnic. Wyniki wskazały także na potrzebę wprowadzenia istotnych zmian:
Krytyka projektu koncentrowała się na dwóch głównych aspektach: lokalizacji drogi rowerowej oraz bezpieczeństwie pieszych. Szczególne obawy budził odcinek przy placu Górnośląskim, gdzie mieszkańcy Orłowa wskazywali na ryzyko kolizji rowerzystów z pieszymi i pojazdami wyjeżdżającymi z targowiska. Dodatkowym wyzwaniem jest ograniczona przestrzeń wzdłuż ul. Wielkopolskiej - na niektórych odcinkach sam chodnik ma mniej niż 3,5 metra szerokości.
Niecałe dwa lata temu, miasto przedstawiło filmową i graficzną wizualizację przebiegu nowej trasy rowerowej. Rozwiązania zastosowane w projekcie są znane z innych gdyńskich inwestycji.
Gdyński samorząd podjął decyzję o etapowej realizacji projektu, uwzględniając część uwag mieszkańców w granicach istniejącego pozwolenia ZRiD. Wprowadzone zmiany obejmują:
Choć zmiany zostały wprowadzone na wniosek mieszkańców, to w praktyce, szczególnie ta druga, spowoduje ogromne konflikty pieszych i rowerzystów na wspólnej, wąskiej przestrzeni.
Pierwotnie, ruch pieszych i rowerzystów miał być tam oddzielony właśnie szpalerem drzew.
Miasto zadeklarowało także rozpoczęcie prac nad projektem trasy po drugiej stronie ul. Wielkopolskiej. Inwestycja wymaga jednak uzgodnień z PKP PLK ze względu na planowany tunel i nowy peron SKM, które mogą wpłynąć na ostateczny przebieg trasy.
Chociaż projekt nie uniknął kontrowersji, istnieje szansa na pogodzenie różnych interesów. Wiceprezydent Gdyni, Bartłomiej Austen, podkreślił, że kompromis jest trudny, ale niezbędny, zwłaszcza przy ograniczeniach przestrzennych i finansowych.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie