.png)
Rada Miasta Gdańska przyjęła budżet na rok 2025, opierając się na nowych zasadach finansowania samorządów. Plan zakłada dochody na poziomie 5,4 mld zł, wydatki w wysokości 6,03 mld zł oraz deficyt wynoszący ponad 600 mln zł. Kluczowymi obszarami inwestycji będą edukacja, transport publiczny oraz rozbudowa miejskiej infrastruktury.
Budżet na 2025 rok został opracowany w nowym systemie finansowania samorządów, który zastępuje dotychczasowe subwencje oświatowe większym udziałem w dochodach podatkowych. Gdańsk uzyska:
Przekłada się to na znaczący wzrost wpływów w porównaniu z poprzednimi latami – z PIT miasto otrzyma 2,7 mld zł (wzrost z 1,3 mld zł w 2024 roku), a z CIT 546 mln zł (wzrost z 228 mln zł w 2024 roku). Z drugiej strony, samorząd przejmie pełną odpowiedzialność za finansowanie edukacji, co zwiększy presję na budżet.
Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, podkreśliła, że choć budżet nie spełnia wszystkich oczekiwań, to jest krokiem w dobrym kierunku.
- Dzięki nowym zasadom finansowania samorządów, to co zostało zabrane miastu przez Polski Ład, teraz zostało oddane w 50%. Jeśli te zasady zostaną utrzymane, w ciągu kilku lat odbudujemy wpływy na oczekiwanym poziomie – mówiła Dulkiewicz.
W budżecie zaplanowano liczne inwestycje, które mają wesprzeć rozwój infrastruktury i poprawić jakość życia mieszkańców. Kluczowe projekty obejmują:
Wzrosną również nakłady na działania społeczne, w tym wsparcie młodzieżowych klubów sportowych oraz świadczenia dla opiekunów dzieci w pieczy zastępczej.
Jeśli chodzi o przykładowe inwestycje drogowe, które zostaną zrealizowane w przyszłym roku, są to między innymi: remont nawierzchni al. Armii Krajowej (wraz z budową ekostrady na Chełm), remont kładki nad torami przy stacji SKM Gdańsk Stocznia, czy dokończenie przebudowy ulicy Kielnieńskiej na Osowej.
W przyszłym roku ma również zostać ogłoszony przetarg na budowę linii tramwajowej GPW (Gdańsk Południe - Wrzeszcz), który najprawdopodobniej otrzyma dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości 260 milionów złotych. Wzrosną również wydatki na transport publiczny (ponad 726 mln zł.).
Przyjęty budżet nie obył się bez krytyki ze strony opozycji. Radni Prawa i Sprawiedliwości zwrócili uwagę na rosnące wydatki miasta, zwłaszcza na promocję, które ich zdaniem są zbyt wysokie w stosunku do realnych potrzeb mieszkańców. Zaznaczyli również, że wysoki deficyt oraz rosnące zadłużenie, które na koniec 2025 roku ma wynieść 1,96 mld zł, mogą wpłynąć na stabilność finansową Gdańska w kolejnych latach.
Jeśli chodzi o temat zbyt dużych wydatków na promocję miasta, jest to na przykład portal gdansk.pl, za którego utrzymanie zapłacimy w przyszłym roku blisko 8.5 mln zł. Przewodniczący klubu PiS w radzie miasta zapowiada, że tę kwotę lepiej przeznaczyć by na inne, kluczowe obszary w mieście. Warto przy tym wspomnieć, że umowa nie dotyczy jedynie prowadzenia portalu, ale także Biuletynu Informacji Publicznej, czy tworzenia materiałów foto i wideo.
Nowe zasady finansowania dają Gdańskowi szansę na stabilny rozwój, ale również stawiają przed samorządem istotne wyzwania. Z jednej strony wzrost wpływów z podatków PIT i CIT umożliwi realizację inwestycji oraz modernizację infrastruktury. Z drugiej strony rosnące wydatki bieżące i konieczność utrzymania wysokiego poziomu usług publicznych wymagają ostrożnego zarządzania finansami miasta.
Mieszkańcy mogą spodziewać się kontynuacji strategicznych projektów, takich jak rozwój transportu publicznego, nowe inwestycje w edukację oraz działania na rzecz ochrony środowiska. Przyjęty budżet ma na celu zrównoważenie bieżących potrzeb z długoterminowymi celami rozwojowymi miasta.
Nowy budżet przyjęto jednogłośnie, za zagłosowało 26 radnych Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska, zaś przeciw było 8 radnych Prawa i Sprawiedliwości.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie