Reklama

Projekt buspasa na Spacerowej. Jedna oferta mieści się w budżecie

Projekt buspasa na Spacerowej w Gdańsku wchodzi w kolejny etap. W przetargu na dokumentację projektową wpłynęły trzy oferty, z czego jedna mieści się w budżecie założonym przez miasto. Budowa samego buspasa ma kosztować około 100 mln zł i potrwa kilka lat. 

Trzy oferty na projekt

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska otworzyła oferty w przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej dla buspasa na ul. Spacerowej. Wpłynęły trzy propozycje:

  • Poldukt Projekt (Gdynia)** – 2,98 mln zł
  • Europrojekt Gdańsk (Gdańsk)** – 2,94 mln zł
  • Highway (Gdańsk)** – 2,6 mln zł

Zakładany budżet miasta na ten etap inwestycji wynosi 2,83 mln zł, co oznacza, że tylko oferta firmy Highway mieści się w przewidzianych środkach. Teraz nastąpi weryfikacja ofert i wybór wykonawcy. Proces ten może potrwać kilka tygodni, zanim zostanie podpisana umowa na opracowanie projektu.

Jakie zmiany czekają Spacerową?

Projekt buspasa będzie oparty na jednej z dwóch koncepcji. Pierwsza zakłada budowę buspasów po obu stronach jezdni na całej długości trasy. Druga natomiast przewiduje ich utworzenie tylko do Leśniczówki, a dalej, w kierunku Oliwy, autobusy poruszałyby się już tylko jednym wydzielonym pasem. Ta druga opcja jest kompromisem z mieszkańcami Oliwy, obawiającymi się zwiększonego hałasu i ruchu w rejonie gęstej zabudowy. 

Dodatkowo projekt uwzględnia modernizację infrastruktury drogowej. Zostaną przebudowane skrzyżowania, a oświetlenie uliczne będzie zmodernizowane. Warto wskazać także poprawę odwodnienia, która jest tu kluczowa, ponieważ ul. Spacerowa przebiega przez leśne i górzyste tereny.

Wisienką na torcie w ramach inwestycji, będzie kluczowa dla mieszkańców Osowej droga rowerowa, która umożliwi w końcu bezpieczne i komfortowe połączenie z Oliwą. Obecnie rowerzyści mogą poruszać się ruchliwą i niebezpieczną ulicą Spacerową, lub szutrową drogą leśną (ul. Kościerska).

Buspas przyśpieszy i rozwinie transport miejski

Buspas o długości 5,7 km ma na celu poprawę komunikacji między Osową a Oliwą. Po jego ukończeniu:

  • Autobusy linii 169, 171 i 179 mają kursować częściej (na wspólnym odcinku nawet co 7 minut).
  • Linia 179 zostanie przedłużona do węzła "Przymorze SKM", umożliwiając przesiadki na kolej i inne autobusy.
  • Powstanie nowa trasa rowerowa, łącząca Osowę z Oliwą.
  • Zmniejszy się czas przejazdu autobusów, co może zachęcić więcej pasażerów do korzystania z komunikacji publicznej.

Inwestycja uczyni transport zbiorowy bardziej konkurencyjny, względem samochodowego. Oznacza to, że przy dobrej ofercie, spora część osób może przesiąść się na autobus, aby szybko i komfortowo dojechać do Oliwy (a w szczycie popołudniowym na Osowę). 

Na razie nie wiadomo też nic o budowie tunelu pod Pachołkiem. Pomysł nie jest nowy, jednak z uwagi na wysokie koszta i brak unijnego dofinansowania (UE nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych), został on porzucony.

Koszt budowy? 100 milionów złotych

Dla wielu mieszkańców to znaczny wydatek, jednak urzędnicy podkreślają, że inwestycja znacznie poprawi czas przejazdu i komfort pasażerów komunikacji miejskiej. W dłuższej perspektywie może to również przynieść oszczędności dla miasta, poprzez zwiększenie liczby pasażerów.

Dokumentacja projektowa ma być gotowa w ciągu dwóch lat, co oznacza, że prace budowlane mogą ruszyć najwcześniej w 2027 roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze autobusy pojadą nowym buspasem kilka lat później. 

Aktualizacja: 18/03/2025 18:52
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Trojmiejski24.pl




Reklama
Wróć do