Reklama

Buspas i droga rowerowa wzdłuż Spacerowej. Przetarg już lada dzień

Wkrótce, po wielu latach zapowiedzi, ul. Spacerowa w Gdańsku może stać się bardziej przyjazna zarówno dla pasażerów transportu publicznego, jak i rowerzystów. Miasto planuje ogłosić przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej, która zakłada budowę buspasów oraz drogi rowerowej. To krok w stronę zrównoważonego rozwoju i poprawy komunikacji między Osową, a Oliwą.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska w najbliższych dniach ogłosi przetarg na dokumentację projektową dla przebudowy ulicy Spacerowej. Projekt ma na celu usprawnienie transportu publicznego, stworzenie nowych połączeń rowerowych oraz poprawę komfortu podróżowania między Osową a Oliwą.

Dwa warianty koncepcyjne

Planowany projekt zakłada opracowanie dwóch wariantów przebudowy ul. Spacerowej:

  1. Wariant pierwszy obejmuje cały odcinek Spacerowej, od ul. Opackiej do Węzła Wysoka na obwodnicy. Przewiduje on przekrój 2x2, w którym zewnętrzne pasy ruchu będą pełniły funkcję buspasów.
  2. Wariant drugi to bardziej złożona koncepcja, która różnicuje przekrój drogi w zależności od odcinka. Od Leśniczówki Renuszewo do ul. Opackiej przewiduje się układ 1x2+1 z buspasem w kierunku Oliwy, a od Leśniczówki Renuszewo do Węzła Wysoka – przekrój 2x2, również z buspasami po zewnętrznej stronie.

Każdy z wariantów uwzględnia także budowę drogi rowerowej, która obecnie urywa się w Rynarzewie. 

Obecnie rowerzyści mają do dyspozycji ruchliwą ulicę Spacerową lub leśną i szutrową ulicę Kościerską.

Decyzja w ciągu dwóch lat

Po opracowaniu koncepcji zostanie wybrany jeden wariant, który posłuży za podstawę do dalszych prac projektowych. Cały proces, obejmujący również pozyskanie niezbędnych zezwoleń i decyzji administracyjnych, ma potrwać niecałe dwa lata od podpisania umowy. Przetarg będzie kluczowym krokiem, a jego wyniki poznamy w ostatnim tygodniu stycznia.

Choć projekt ma przynieść korzyści dla komunikacji miejskiej i rowerzystów, nie brakuje głosów krytycznych. W szczególności mieszkańcy Oliwy wyrażają obawy dotyczące konieczności wycinki drzew oraz potencjalnego wzrostu ruchu samochodowego. Jak przypomina jeden z wpisów na Facebooku Rady Dzielnicy Oliwa, mieszkańcy postulują raczej budowę tunelu pod Pachołkiem jako alternatywnego rozwiązania. To jednak również wiązałoby się z dużą ingerencją w środowisko naturalne.

- Rozbudowa ulicy Spacerowej ma na celu maksymalne skrócenie czasu przejazdu autobusem pomiędzy Osową a Oliwą oraz stworzenie nowego połączenia rowerowego między dzielnicami. Buspas pozwoli na częstsze kursowanie autobusów komunikacji miejskiej - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Choć na ostateczne decyzje i realizację projektu trzeba będzie poczekać, przygotowania już teraz wzbudzają duże zainteresowanie. Miasto deklaruje, że wszystkie etapy inwestycji będą konsultowane z mieszkańcami, co ma na celu wypracowanie jak najbardziej optymalnych rozwiązań. 

Aktualizacja: 21/01/2025 07:14
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Trojmiejski24.pl




Reklama
Wróć do