.png)
Port Gdański Eksploatacja (PGE), będący częścią Grupy Kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. (ZMPG), planuje istotny rozwój swojej infrastruktury. Nowa inwestycja, która obejmuje budowę dodatkowych magazynów zbożowych, ma na celu znaczne zwiększenie zdolności przeładunkowych oraz magazynowych. Działania te stanowią odpowiedź na rosnące potrzeby związane z przeładunkiem zbóż w jednym z największych polskich portów. Inwestycje te podniosą zdolność przeładunkową spółki, co jest kluczowe dla rozwoju branży agro w Polsce.
Plany PGE zakładają zwiększenie zdolności magazynowych pięciokrotnie, do 152 tys. ton rocznie. W ramach inwestycji, powstaną nowe magazyny zbożowe zarówno na Nabrzeżu Wiślanym, jak i Szczecińskim.
- Powstanie kolejny terminal zbożowy, będący w dyspozycji państwa polskiego, który będzie pełnił funkcję nie tylko komercyjną. Będzie instrumentem w rękach polskiego państwa na rzecz ochrony naszych narodowych interesów, w tym bezpieczeństwa polskich rolników - zaznaczał premier Donald Tusk.
Celem tego projektu jest utrzymanie kontroli państwa nad rozwojem warunków przeładunkowych oraz magazynowania zbóż. Oprócz budowy nowych magazynów, przewidziano także modernizację istniejącej infrastruktury, aby usprawnić organizację i obsługę kontrahentów z sektora zbożowo-paszowego.
Całkowita wartość inwestycji w Porcie Gdańsk wynosi około 400 mln zł. W ramach tej kwoty planowana jest budowa i przebudowa infrastruktury związanej z transportem lądowym oraz wodnym, w tym nabrzeży i umocnień. Rozbudowa będzie również obejmować zakup nowoczesnych dźwigów oraz urządzeń przeładunkowych, co jest niezbędne do utrzymania konkurencyjności portu w obliczu dynamicznie zmieniającego się rynku.
W pierwszej kolejności, powstanie 5 nowych magazynów zbożowych na Nabrzeżu Wiślanym oraz 4 na Nabrzeżu Szczecińskim, w miejscu byłego terminalu kontenerowego. Umożliwi to obsługę statków z ładunkiem do 36 tys. ton, przy maksymalnym zanurzeniu do 10,6 m. Rozbudowa istniejącej infrastruktury pozwoli na zwiększenie przepustowości terminalu, co jest kluczowe w kontekście rosnącego popytu na przeładunek zbóż.
PGE od dłuższego czasu inwestuje w sprzęt przeładunkowy, zapewniając tym samym większe moce produkcyjne i usługowe. W ciągu ostatnich trzech lat, na zakup urządzeń przeładunkowych oraz budowę placów składowych i magazynów spółka przeznaczyła ponad 153 mln zł. W ramach tych inwestycji nabyto między innymi trzy żurawie samojezdne nabrzeżowe Liebherr LHM 550 oraz dwa mniejsze dźwigi Liebherr LHM 280. Te nowoczesne urządzenia znacząco przyczyniają się do poprawy efektywności operacyjnej portu.
- Terminal, który już funkcjonuje, posiada rozwinięte zaplecze techniczne, takie jak: drogi dojazdowe, tory kolejowe, urządzenia przeładunkowe, place utwardzone czy magazyny. Planowana modernizacja i rozbudowa pozwala na zwiększenie przepustowości bez konieczności budowy tych elementów od podstaw, co zmniejsza koszty i czas realizacji inwestycji – podkreśla Andrzej Kuźmicz, prezes PGE.
Władze Gdańska mówią z kolei o znaczeniu integracji portu z miejską infrastrukturą transportową. Prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz, zwróciła uwagę na konieczność transportu zbóż koleją. Usprawnienie procesów transportowych z pewnością przyczyni się do lepszej organizacji pracy w porcie oraz zminimalizowania negatywnego wpływu na środowisko.
W ciągu ostatnich pięciu lat, Port Gdańsk znacznie zwiększył swoje zdolności przeładunkowe, osiągając poziom 4,3 mln ton obecnie, w porównaniu do 2 mln ton w 2019 roku. W ubiegłym roku przeładunki zbóż wzrosły do 3,1 mln ton, co potwierdza rosnące znaczenie portu w polskim eksporcie zbóż. Informacje z okresu styczeń – październik 2024 wskazują na obsługę 2,4 mln ton ziarna.
Władze portu zapowiadają dalszy rozwój, ponieważ w ciągu najbliższych trzech lat planowane są inwestycje w wysokości ponad pół miliarda złotych na przebudowę nabrzeży oraz modernizację linii kolejowych w portowym obszarze wewnętrznym.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie