Miasto ogłosiło przetarg na wyburzenie niemal 50-letniej kładki nad al. Jana Pawła II i al. Rzeczypospolitej w Gdańsku. W jej miejscu ma powstać zespół pięciu nowych kładek i przejść naziemnych, które znacznie ułatwią poruszanie się pieszym, rowerzystom i pasażerom komunikacji miejskiej. To początek długo planowanej modernizacji infrastruktury w tej części miasta. Zakończenie inwestycji planowane jest w ciągu dwóch lat od momentu podpisania umowy z wykonawcą.
Istniejąca od niemal pół wieku kładka piesza na Zaspie, obejmująca łącznie ponad 4500 m² powierzchni, od lat wymagała gruntownego remontu. Ze względu na wysokie koszty utrzymania oraz ograniczoną funkcjonalność dla wielu użytkowników, miasto zdecydowało się na całkowitą likwidację konstrukcji i budowę nowoczesnej, dostępnej dla wszystkich infrastruktury.
Decyzja o rozbiórce obecnego obiektu to efekt analiz prowadzonych od dłuższego czasu. Choć przez lata rozważano możliwość remontu, ostatecznie uznano, że budowa nowego rozwiązania będzie bardziej racjonalna zarówno z ekonomicznego, jak i funkcjonalnego punktu widzenia.
W miejsce dotychczasowej kładki powstaną nowe kładki oraz przejścia naziemne. Będą one zlokalizowane w rejonie al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II, a ich głównym celem będzie poprawa dostępności i komfortu korzystania z infrastruktury miejskiej. W sumie przewidziano pięć nowych obiektów, które umożliwią łatwe przemieszczanie się po skrzyżowaniu oraz dojście do przystanków tramwajowych.
- Obecny kształt niemal 50-letniej kładki nad al. Jana Pawła II i al. Rzeczypospolitej powoduje trudności w korzystaniu z przejścia wielu pieszym. Sytuacja polepszy się dzięki rozbiórce istniejącej kładki i wybudowaniu nowej infrastruktury, dzięki której piesi i rowerzyści poruszać się będą po jednym poziomie, bez konieczności pokonywania schodów czy korzystania z windy - tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska
Ważnym aspektem inwestycji jest zniesienie konieczności pokonywania schodów czy korzystania z wind. Nowe przejścia będą znajdować się w poziomie jezdni, co ułatwi poruszanie się osobom z ograniczoną mobilnością, seniorom, rodzinom z dziećmi oraz rowerzystom. Dodatkowo, do przystanków tramwajowych zostaną poprowadzone przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Nie wszyscy popierają jednak wybrany wariant przebudowy. Prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, na łamach trójmiejskiej "Wyborczej" stwierdził, że budowa nowych kładek to półśrodek, bo rozwiązaniem byłoby zasypanie "dziury" i organizacja skrzyżowania na jednym poziomie.
- Dzisiejsza dziura w ziemi powinna być po prostu zasypana, a na jej miejscu powstać zwykłe skrzyżowanie lub rondo podobne do tego nieopodal, przy skrzyżowaniu z Kołobrzeską - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG. - Nowe kładki spowodują, że mieszkańcom na pewno będzie lepiej, ale temat został rozwiązany dość krótkowzrocznie - Raz, że byłoby to z czasem o wiele tańsze w utrzymaniu niż kolejne kładki. Dwa, że uwolniłoby sporo terenu i zajmowało mniejszą przestrzeń. Trzy, że istniejące skrzyżowanie podziemne nie jest przyjazne kierowcom, w wielu miejscach utrudnia widoczność - kwituje Spieglanin.
Pojawiające się w mediach społecznościowych obawy o możliwe zakłócenia w płynności ruchu samochodowego mają być zminimalizowane dzięki zastosowaniu inteligentnego systemu zarządzania ruchem Tristar, do którego zostanie włączona nowa sygnalizacja. Urzędnicy podkreślają, że wpływ nowej organizacji ruchu na ewentualne zatory będzie znikomy.
W ramach tej samej inwestycji zaplanowano również remont al. Rzeczypospolitej na wyjątkowo wysłużonym odcinku, od ul. Hynka do al. Jana Pawła II. Prace obejmą sfrezowanie starej nawierzchni oraz ułożenie nowej warstwy asfaltu. Miasto zapowiada, że roboty drogowe będą prowadzone w taki sposób, aby maksymalnie ograniczyć utrudnienia dla kierowców – na wzór ubiegłorocznej modernizacji al. Armii Krajowej.
Koszt całej inwestycji szacowany jest na około 36 milionów złotych. Aby móc zrealizować projekt w pełnym zakresie, miasto ubiega się o dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Pomorza w ramach Regionalnego Programu Transportowego. Uzyskanie wsparcia finansowego będzie miało kluczowe znaczenie dla przebiegu prac.
Otwarcie ofert w ogłoszonym przetargu planowane jest na pierwszą połowę maja 2025 roku. Jeżeli procedura przebiegnie zgodnie z planem, prace budowlane rozpoczną się jeszcze w tym roku i potrwają około dwóch lat.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie