.png)
Politechnika Gdańska stała się miejscem prezentacji odważnych wizji przekształcenia Węzła Kliniczna – reliktu motoryzacyjnego planowania przestrzennego lat 70. W ramach konkursu „Węzeł Kliniczna – nowa przestrzeń miejska” studenci architektury i urbanistyki przedstawili koncepcje, które mogą całkowicie odmienić to zaniedbane miejsce.
Obecny węzeł transportowy Kliniczna to infrastruktura, która od lat nie spełnia już swojej roli. Bezużyteczne estakady, podzielone funkcjonalnie tereny i ograniczony dostęp dla pieszych sprawiają, że miejsce to stało się przestrzenią nieprzyjazną mieszkańcom. Jak zauważa urbanista Łukasz Pancewicz, obecna sytuacja to „zmarnowana przestrzeń”, a konkurs stał się pretekstem do opracowania koncepcji, które przywrócą ten obszar miastu.
Konkurs „Węzeł Kliniczna – nowa przestrzeń miejska” był inicjatywą mającą na celu opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznych dla obszaru Węzła Kliniczna w Gdańsku po likwidacji dotychczasowego węzła bezkolizyjnego. Studenci architektury i urbanistyki przedstawili swoje wizje przekształcenia tej przestrzeni w funkcjonalne i atrakcyjne miejsce integrujące transport, zabudowę mieszkaniową i usługi. Organizatorami konkursu były Biuro Architekta Miasta Gdańska oraz Politechnika Gdańska.
Brama do Wrzeszcza – zwycięska koncepcja
Projekt „Brama do Wrzeszcza” proponuje zabudowę wielofunkcyjną, która łączy w sobie przestrzeń mieszkaniową, usługową oraz transportową. Kluczowym elementem jest dobrze zaprojektowany układ komunikacyjny, który integruje transport publiczny i ruch pieszo-rowerowy. Jury doceniło spójność i konsekwencję w podejściu do planowania oraz przejrzystość urbanistycznej wizji. Inspiracją dla zespołu były skandynawskie rozwiązania, w tym biblioteka publiczna na wzór Deichmann w Bjorvice czy Oodi w Helsinkach.
Autorami projektu są Paulina Jesionowska, Dawid Grabski i Konrad Jasiewicz. Projekt zdobył pierwszą nagrodę za śmiałą propozycję dogęszczenia miasta w duchu Transit Oriented Development (TOD).
Oprócz zwycięskiej pracy, w konkursie wyróżniono także inne koncepcje, które oferowały alternatywne sposoby zagospodarowania terenu. Projekt „Klimatyczna Kliniczna” (Paulina Jóźwik, Anna Zapiec, Katarzyna Serafin, Michaela Sigmańska) skupił się na utworzeniu lokalnego centrum mieszkaniowo-usługowego z bazarem jako centralnym punktem przestrzeni. „Kliniczna Razem” (Michał Pieniążek, Anita Kotłowska, Sandra Koper, Emilia Górna) zaproponowali natomiast zachowanie istniejącego parku i stworzenie laboratorium badawczego Politechniki Gdańskiej.
Z kolei projekt Ewy Grzybek, Huberta Barnika, Agaty Anielskiej i Magdaleny Dobrowińskiej przewidywał dogęszczenie miasta oraz stworzenie Muzeum Techniki Transportu, uwzględniając elementy industrialne, takie jak fragment estakady jako eksponat, skate park, street art i kino samochodowe na dachu.
Konkurs na zagospodarowanie Węzła Kliniczna pokazał, że młode pokolenie architektów i urbanistów ma odwagę myśleć o przestrzeni miejskiej w nowatorski sposób. Ich projekty mogą stanowić cenny materiał analityczny dla przyszłych planów zagospodarowania miasta. Jak podkreślała Emilia Lodzińska, zastępczyni prezydenta Gdańska, konkursy studenckie to nie tylko okazja do zdobycia doświadczenia, ale także szansa na realny wpływ na rozwój miasta.
Wystawa pokonkursowa na Politechnice Gdańskiej pozwala mieszkańcom zapoznać się z propozycjami studentów, które w przyszłości mogą zmienić Węzeł Kliniczna w tętniącą życiem przestrzeń miejską.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie