Reklama

Trwa ostra wycinka drzew pod budowę Obwodnicy Witomina. Zniknie ponad 16 hektarów lasu

Do końca lutego firma Kornik, odpowiedzialna za wycinkę lasów pod budowę Obwodnicy Witomina, usunie blisko 16,3 ha drzew w obrębie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. To kluczowy krok przed rozpoczęciem robót budowlanych na nowej trasie, która ma usprawnić tranzyt pomiędzy centrum Gdyni, a obwodnicą. Wycinki w TPK trwają już w najlepsze, nad czym ubolewa część mieszkańców.

Skończyć przed sezonem lęgowym

Wycinka drzew pod budowę Obwodnicy Witomina musi zostać zakończona do końca lutego, ponieważ już w marcu rozpoczyna się sezon lęgowy ptaków. Wówczas prowadzenie takich prac byłoby niemożliwe z uwagi na przepisy dotyczące ochrony przyrody. Firma Kornik, która wygrała przetarg Nadleśnictwa Gdańsk, prowadzi intensywne działania na odcinku wzdłuż ulicy Chwarznieńskiej, w kierunku Spółdzielni Mieszkaniowej Senior im. dr Jadwigi Titz-Kosko.

- Wycinka prowadzona jest zgodnie z harmonogramem, a jej zakończenie planowane jest na ostatnie dni lutego. To kluczowy etap przygotowań do budowy, który umożliwi rozpoczęcie zasadniczych prac budowlanych – mówi Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.

Obwodnica Witomina to projekt o ważnym znaczeniu dla kierowców w Gdyni. Jak w liczbach wygląda nowa trasa?

  • Długość obwodnicy - ponad 2,5 kilometra,
  • 2 pasy ruchu w każdym kierunku,
  • buspasy,
  • chodnik i droga rowerowa,
  • przepusty dla zwierząt.

Koszt budowy wynosi 78,5 mln zł, a zadanie realizuje konsorcjum Polimex Infrastruktura Sp. z o.o. i Polimex Mostostal SA. Projekt zakłada także budowę czterech obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktu nad ulicą Witomińską. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom inżynieryjnym oraz nowoczesnej infrastrukturze, obwodnica ma poprawić płynność ruchu i bezpieczeństwo na drogach. Prace budowlane potrwają 20 miesięcy, a ich zakończenie planowane jest na trzeci kwartał 2026 roku.

Pomysł budowy Obwodnicy Witomina pojawił się pięć lat temu, gdy prezydent Gdyni Wojciech Szczurek zapowiedział inwestycję jako kluczową dla rozwoju komunikacyjnego miasta. Jednak realizacja projektu napotkała na wiele przeszkód, w tym formalności administracyjne oraz protesty organizacji ekologicznych.

Ponad 16 hektarów lasu pod topór

Budowa obwodnicy ma na celu odciążenie tranzytu w dzielnicy Witomino oraz usprawnienie połączenia między Obwodnicą Trójmiasta a Śródmieściem. To rozwiązanie ma zmniejszyć obciążenie Estakady Kwiatkowskiego i ul. Morskiej. Droga stanie się także ważnym elementem komunikacyjnym dla Gdyni Zachód, która dynamicznie się rozwija.

Choć projekt obwodnicy zyskał aprobatę wielu mieszkańców, część społeczeństwa oraz organizacje ekologiczne wyrażają sprzeciw wobec wycinki lasów w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym. Obawy dotyczą przede wszystkim utraty terenów zielonych oraz wpływu inwestycji na lokalną faunę i florę. Trójmiejski Park Krajobrazowy jest domem dla wielu gatunków zwierząt oraz pełni funkcje "zielonych płuc" aglomeracji.

Władze miasta zapewniają, że projekt spełnia rygorystyczne wymogi środowiskowe. Planowane są m.in. przepusty dla zwierząt oraz kładka pieszo-rowerowa, która ma integrować obszary leśne po obu stronach obwodnicy.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Trojmiejski24.pl




Reklama
Wróć do